اهمیت خلق موقعیتهای یادگیری در مدرسه
اشاره موضوع گفتوگوی ما خلق فرصتهای یادگیری در مدرسه بهصورت وسیع است. با در نظر گرفتن اینکه مدرسه یادگیرنده است و با محیط هم تعامل دارد؛ یعنی در بیرون و درون مدرسه فضای یادگیری فراهم است. در مورد مدارسی با امکانات و وضعیت مطلوب و ویژه همصحبت نمیکنیم بلکه یک مدرسه معمولی یا حتی محروم و روستایی را در نظر داریم چرا که اگر معلم خوشذوق باشد میتواند از موقعیتها و ابزارهای مختلف استفاده کند و خلاقیت به خرج دهد.
امروز دنیا و کشورهای پیشرو به این باور رسیدهاند که ارزانترین راه بهبود شاخصهای یک جامعه، مدرسهداری است. این جمله ساده را میتوان با افزودن یک واژه کمی پیچیدهتر کرد: ارزانترین راه برای بهبود آماری شاخصهای یک جامعه، مدرسهداری است. این جمله را اگر کمی باز کنیم، شاخصهایی را که باعث بهبود جامعه میشوند پیدا میکنیم؛ مثلاً شاخص تندرستی که جسم سالم و بدن توانا، سیستم تغذیهای درست و علمی، بیماریهای قابل پیشگیری، بیماریهای واگیر و غیرواگیر را در خود دارد.امروزه کشورهایی که فقیر نیستند و سوءتغذیه ندارند در برنامه مدرسهشان یک صبحانه و ناهار خوب و حتی گاهی یک عصرانه مناسب را گنجاندهاند. برای اینکه مطمئن شوند که بچهها در بازه زمانی دوازده ساله تغذیه جسمی مناسبی میشوند؛ یعنی اصلاً برنامه غذایی مدرسه، خودش یک برنامه درسی نهان برای مدرسه است، یا شاخصهای دیگری مثل اعتیاد. در ایران آموزشوپرورش نمیتواند ریشه اعتیاد را از بین ببرد اما میتواند آن را بهبود آماری دهد. مورد دیگر، مسئله کاهش پروندههای قضایی است که عمدتاً از ناحیه رعایت نشدن حقالناس پیش میآید و روشن است که به لحاظ بودجهای، حجم عظیمی پول خرج این قضایا میشود.
برای دریافت متن کامل گفت و گو با دکتر محمود امانی طهرانی اینجا کلیک کنید.